Een kijkje in de keuken van de studiekeuze coach

Als ervaren Personeel- en Organisatieadviseur zag ik in het bedrijfsleven welke gevolgen een ‘verkeerde’ studiekeuze kan hebben voor de studie en loopbaan van de student. Hierdoor raakte ik geïnspireerd en richtte mijn eigen praktijk op.

 

Na afloop van verschillende sessies tijdens een studiekeuzebeurs of als gastspreker zijn er vaak jongeren die voor mij nog vragen hebben. In een kwartier tijd zoeken ze of bevestiging dat ze op de goede weg zijn of hulp hoe ze toch in hemelsnaam tot die ene goede studiekeuze kunnen komen.

 

Uit die gesprekken trek ik een aantal conclusies;

  • Veel jongeren weten niet hoe ze het moeten aanpakken en hebben vaak meer baat bij handvatten qua aanpak dan rechtstreeks behoefte aan het antwoord.
  • Er wordt vaak uitgegaan van de opleiding in plaats van de eigen kracht.
  • Het antwoord op de basisvragen komt vaak niet. Regelmatig valt er een lange stilte na een vraag als: waar ben je nou eigenlijk goed in, gevolgd door “weet ik eigenlijk niet”. Ook andere vragen over de studiekiezer worden moeilijk beantwoord.

 

En zo raar is dat niet: hoe ver ben je nou ook helemaal in je zelfreflectie op 14-15-16-17-18-19 jarige leeftijd? Terwijl je op die leeftijd geacht wordt belangrijke beslissingen te nemen.

 

Numerus Fixus (loting) of: helaas pindakaas

“Met ingang van het studiejaar 2017-2018 wordt de centrale loting (of decentrale selectie) afgeschaft. Dat betekent dat alle studies, die een beperkt aantal opleidingsplaatsen beschikbaar hebben, dat dan zelf gaan regelen. Veel zal afhangen hoe goed jij kunt motiveren waarom deze studie zo goed bij je past, wil je toegelaten worden. De belangrijkste vraag die aan jou wordt gesteld tijdens een motivatie-intakegesprek zal zijn; waarom moet ik jou kiezen en niet iemand anders.

 

Het is dus belangrijk dat je deze vragen kunt beantwoorden;

  • Wát je wilt studeren
  • Waarom je dat wilt
  • Waar je goed in bent
  • Waarom jij zo goed bij die opleiding past
  • Waarom je bij die instelling de meeste kans maakt

 

Het onderwerp van studiekeuze neemt de regering serieuzer dan ooit. Studiekeuze is dus niet iets ‘om een nachtje over te slapen’, maar eerder een onderdeel van je studie.
60% van de 1e jaars studenten maakt een verkeerde studiekeuze. Dit gaat jou toch niet gebeuren..?

 

Kaas maken van jouw vragen.

Niet iedereen is zich ervan bewust maar studiekeuzebegeleiding of hulp bij studiekeuze en beroepskeuze komt voort uit het vak van de loopbaanprofessional. Zo’n professional is in staat om kaas te maken van de vragen: wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik?

 

Veel scholieren, studenten (maar ook werkenden en werkzoekenden) hebben moeite om óf die vragen te beantwoorden óf met die antwoorden een mooie combinatie bij elkaar te zoeken. In de loopbaanlessen (LOB) op school maak je mooie lijstjes, testjes, opdrachten. Tja en dan? Dan zie je door de bomen het bos vaak niet. Daar kan de loopbaanadviseur je dus bij helpen. En voor studiekeuze is het dan natuurlijk ook nog belangrijk dat de loopbaanadviseur zicht heeft op alle mogelijke opleidingen.

 

Studiekeuze: bore-out

Waar je bij de burn-out over je grenzen heen gaat en de belasting op lijf en geest te groot is, is de bore-out het tegenovergestelde. Je verveelt je te pletter (boring) en omdat je weinig uitdaging tegenkomt ga je onderpresteren. Je kunt ziek worden van te weinig doen.

 

Wat dat met studiekeuze te maken heeft? Van alles. Ten eerste betekent het dat je eigenlijk een studie moet gaan doen die op je niveau is. Als je niet uitgedaagd wordt, heb je minder voldoening. Dat is even leuk, maar niet jaren achter elkaar.

 

Ten tweede leidt de juiste studiekeuze bijna uiteraard automatisch tot een baan op het juiste niveau. Daar moeten jouw capaciteiten en de intensiteit van jouw taken bij elkaar passen.

Soms lijkt het of jongeren een bepaald niveau niet aankunnen, maar dan blijkt dat onderprestatie veroorzaakt wordt door verveling. Wees daar alert op, weer eerlijk of je de taken aan kunt, of je het opleidingsniveau aan kunt en maak dan een goede beslissing.

 

Studiekeuzevragen

Deze week zei een studiekiezer tegen mij dat ik zulke goede vragen had gesteld. Het ging om een jongeman die al een tijdje met zijn studie gestopt was, omdat hij niet bewust had gekozen en niet gemotiveerd genoeg was om de opleiding af te maken, die hem wel interesseerde. Dus zat hij bij mij aan tafel en ik stelde ‘normale’ studiekeuzevragen, om te bepalen waar je terecht wilt komen. Dat zijn vragen over jou: wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Maar dan anders geformuleerd.

Die vragen geef ik je ook mee ter overdenking, mocht je mij tegenkomen op een studiekeuzebeurs of open dag: wie ben jij nou eigenlijk en waar pas jij met jouw hele pakketje aan kunnen en willen? Dát is de kern!

Dit geldt voor iedereen: je moeder, je zus, je schoolbegeleider, je vriend of vriendin: allemaal kunnen ze je deze vragen stellen als ze je willen helpen bij het proces dat studiekeuze heet. Of jij stelt de vragen aan jezelf.

Lukt het niet en wil je hulp ? Bel of mail me dan!
Je kunt natuurlijk ook inschrijven via de website.